Quan comença l’any busquem la paraula que definirà el nostre pròxim futur. La paraula que ens guiarà.
Quan acaba l’any, l’Oxford English Dictionary també busca la paraula que ha definit l’any que deixem enrere.
És la nostra paraula guia. La paraula que ens serveix de focus per centrar-nos.
I aquesta no només existeix en la planificació anual o al resum final. També quan escrius. Qualsevol cosa que escriguis.
Diuen que quan escrius un post a les xarxes socials, a una newsletter, has de tenir una idea al cap. Una sola idea que guiï tot el text.
Francis Ford Coppola i una sola idea
Francis Ford Coppola ho defineix amb una paraula. Una sola paraula per pel·lícula.
- El padrí: Successió
- Apocalypse Now: Moralitat
- La conversa: Privacitat
Una paraula resumeix una idea. I aquesta és el nexe que uneix la història i que fa que flueixi. No s’embolica amb altres trames o idees que no tenen res a veure amb la principal. No desfocalitzen del que vols explicar.
Un dia, mirant Modern Family, em vaig adonar que la sèrie segueix el mateix patró. Una idea, tres històries diferents. Potser totes tres no estan relacionades entre elles (tot i que intenten trobar sempre un punt d’unió) però les tres idees es basen en la mateixa paraula guia. Per exemple “amistat”.
És fàcil veure aquesta premissa en capítols de Nadal o Sant Valentí per exemple, però també es repeteix en altres capítols.
Una idea, una paraula, també quan escrius al teu blog.
Busca una paraula guia per aquest text que vols escriure. Pot ser “magenta” i a partir d’aquí lligar-ho amb una idea. Amb aquesta paraula poden sortir més idees, però deixa-les (apunta-les) per altres posts. Ara focalitza’t:
Magenta:
- idea 1: la història darrera el color de l’any de Pantene
- idea 2: combinacions de magenta per un logo corporatiu
- idea 2: significats del magenta quant a model laboral.