Escric una newsletter setmanal des del maig del 2014 i al gener de 2019 en vaig començar una altra, també setmanal.
A vegades em plantejo com ho faig per sobreviure a escriure dues newsletters setmanals (i no comptar amb els blogs, calendaris editorials…).
I ho he aconseguit amb organització i planificació. Encara que a vegades se m’escapi de les mans.
La newsletter, de dimecres, sense nom
La Chus Naharro parlava de si les newsletters havien de tenir nom. La meva és simplement la newsletter de dimeces o la newsletter de la Roser Manté.
Aquesta newsletter és la principal del meu negoci. És d’on han sortit tots els anuncis dels meus serveis i la que ha patit més transformacions (té quasi 8 anys ja). Va començar com una simple carta per anunciar el post del blog que acabava d’escriure, quan encara treballava a una empresa i escrivia sobre comunicació online per plaer.
Al 2019 vaig optar per escriure menys al blog, cada quinze dies. Però no la newsletter.
Arran del tancament del 2019 la meva escriptura va passar a ser és creativa, més personal en certa manera, més reflexiva. I l’estratègia de la newsletter va canviar amb ella.
Ara publico cada setmana, una com a recordatori del blog i amb informació que trobo interessant, l’altra setmana com a reflexió més interna.
A Magazine, l’alternativa curada
Des de 2019 vaig voler donar èmfasi a la informació que trobava a les xarxes i que trobava interessant. Sempre he apostat per compartir continguts interessants i li vaig voler donar un punt especial. O canviava de nou tota la newsletter de dimecres o naixia una alternativa.
A Magazine, que primer es deia Atelier Magazine, donava a conèixer contingut i informació que per mi quedava amagada i que havia trobat interessant. Ha canviat en els tres anys que té, compartint primer informació més local per passar a ser ara un exemple de com comuniquen marques grans i petites.
Saber-se planificar i organitzar
Llegir i estar al dia és clau, però també saber-se organitzar per escriure dues newsletters setmanals de temàtiques diferents.
Les meves eines més utilitzades són Feedly, Pinterest, Twitter i newsletters a les que estic subscrita.
Però no descarto altres xarxes socials o notícies que llegeixo a altres mitjans.
Una vegada a la setmana, habitualment divendres, faig lectura i selecció de notícies a Feedly. Recullo tots els continguts que he fet like o he guardat a les diferents xarxes. Buido les notes del mòbil.
I ho guardo tot a una pàgina de notion.
Recollint dades
Tinc un sistema de recollida de notes. Hi ha la pàgina principal a Notion que es diu “Per llegir en calma” però si amb la primera lectura ja en puc extreure la idea principal i saber el que m’interessa va a les seves seccions: A Magazine o Newsletter.
Ho guardo ja amb un resum previ del que m’ha interessat de la notícia. Aquest resum, alguns dies, ja és l’escrit definitiu que sortirà a la newsletter i en el cas de l’A Magazine va maquetat prèviament.
En el cas de l’A Magazine, recollir la informació, escriure els resums i maquetar-ho em comporta una feina mensual de 15 hores. Perquè dic mensual? Perquè hi ha vegades que escric dos o tres notícies d’una mateixa secció d’una tirada i puc maquetar newsletters amb antel·lació.
El que em porta més temps és la cerca i resum de la informació.
Dilluns maqueto la newsletter de dimecres.
Per a l’A Magazine, fins ara, buscava notícies tant d’última hora, que moltes vegades acabava sent maquetada el dijous abans del seu enviament. Amb el canvi de format, començo a maquetar-la dilluns i deixo fins dijous per afegir algunes novetats o la reflexió setmanal.
Les notícies que trobo interessants i no s’escauen per l’A Magazine les guardo per la newsletter de dimecres.
Reflexió i escriptura creativa
La newsletter de dimecres està planificada amb tres mesos d’antel·lació. La raó? Està lligada a les publicacions del blog i va en concordància amb una idea més marqueteriana i de venda.
No la escric, moltes vegades, fins tres dies abans, però la idea ja hi és.
Em deixo endur moltes vegades en el que escriuré, pensant en el post del blog que ha sortit aquella setmana, alguna reflexió del que m’envolta o de notícies que he llegit. Tot sota l’objectiu mensual marcat mesos abans.
Escriure en ella és de 1h 30m de mitjana cada una.
Constància i dedicació
Més que el temps que hi puc dedicar a cada una d’elles, el que per mi importa és la constància. A vegades no queda reflectit el temps que necessito perquè arriben notícies durant tot moment (he comentat que guardo notes al mòbil, i el temps dedicat a aquestes notes no el comptabilitzo),
Tenir una estona, un hàbit, per escriure dues newsletters, o més, és clau. I s’aconsegueix amb constància. I no defallir.
Tenir una forma de recollir dades.
Aprofitar quan es llegeix un contingut per extreure’n les idees clau.
Tenir un dia a la setmana, una estona llarga, a les newsletters.
I que sigui un hàbit intern. Així, només així, he aconseguit mantenir dues newsletters pròpies i dedicar-me també a altres clients. Sí, sempre hi haurà un dijous al vespre que patiré més que un altre. Però bona part de la feina està feta.
Conclusió
No em costa seguir amb dues newsletters setmanals. Tot és saber què vols explicar i trobar una manera de poder, durant la setmana, recollir idees informació.
És crear un hàbit, de seure a escriure.
És constància.
Tenir molt clar l’objectiu que vols aconseguir.
I també saber que el que publiques a la newsletter ho pots aprofitar per a les diferents xarxes socials. Que el contingut que crees en un lloc es pot reaprofitar i donar a conèixer. Que no fas feina en va.
Que ho pots fer al revés. Compartir a les xarxes i després a la newsletter ampliar-ho.
Que la idea és saber què vols explicar.