Amb la quantitat d’informació que es publica diàriament, aplicar la curació de continguts és una bona estratègia per a professionals i empreses que volen mantenir-se rellevants i connectar amb la seva audiència.
Cada sector té les seves particularitats quan ens centrem en certs nínxols de mercat, amb una audiència que té necessitats, interessos i preferències específiques. Avui veurem exemples de sectors específics.
Què és un nínxol de mercat?
Un nínxol de mercat, tal com descriu Philip Kotler, “és un grup de mercat amb una definició més estreta, el qual es pot identificar en dividir un segment en subsegments o definint un grup que cerca una combinació distintiva de beneficis”. O, el que és el mateix, fa referència a una audiència molt específica dins d’un sector més ampli. Si posem exemples, dins el sector de la salut podem trobar la salut mental per a adolescents, els tractaments alternatius per a malalties cròniques o les tecnologies de salut digital. Aquest tipus d’audiència és més petita, però també molt més enfocada i, per tant, més exigent pel que fa als continguts que consumeix.
Curar continguts per a un nínxol de mercat implica crear informació que sigui extremadament rellevant, específica i adaptada als interessos i necessitats d’aquella audiència. Això pot ser més complicat que fer curació de continguts de manera generalista, però també és més valuós, ja que ofereix contingut que ressona profundament amb els lectors.
Per poder-vos mostrar com treballar amb aquests nínxols de mercat posaré exemples del sector salut.
1. Entendre l’audiència nínxol: La clau per a una bona curació
El primer pas per adaptar la curació de continguts per a un nínxol concret és conèixer a fons la teva audiència. Quan es parla de conèixer l’audiència normalment es parla de tenir dades demogràfiques bàsiques, com l’edat o la ubicació geogràfica. Però per poder ser més específics, cal saber necessitats particulars, les preocupacions específiques i els objectius professionals o personals d’aquesta audiència.
Exemple per al sector de la salut:
Si et dirigeixes a professionals de la salut mental, és important conèixer els temes concrets que els preocupen (com ara les noves tècniques terapèutiques, canvis legislatius sobre salut mental o fins i tot conèixer notícies relacionades com relacionar l’addicció digital en la societat actual). Una vegada que tens aquesta informació, pots seleccionar i curar continguts que responguin a aquestes necessitats de manera precisa i rellevant.
2. Fonts d’informació especialitzades
Quan es fa curació de continguts per a nínxols de mercat no es poden fer servir les fonts d’informació habituals. Sí, sí que pots utilitzar notícies, newsletters o posts a xarxes socials que has vist, però no com a fonts d’informació habitual. Et poden servir com a contrapunt o per a destacar alguna tendència, però en aquests casos necessites buscar fonts d’informació especialitzades que tinguin autoritat dins del sector.
Fonts per al sector de la salut:
- Revistes científiques i acadèmiques: Per exemple, per curar continguts sobre novetats en tractaments, pots seguir publicacions com el Journal of Clinical Psychology o el Lancet.
- Blogs especialitzats: Blogs de psicòlegs, metges i altres professionals de la salut mental poden ser fonts valuoses.
- Xarxes socials: Seguir experts a Twitter o LinkedIn que comparteixin informació actualitzada i investigacions recents.
3. Tècniques de curació de continguts per a nínxols de mercat
Un cop tinguis una bona comprensió de la teva audiència i les fonts d’informació, és hora de filtrar i seleccionar informació que consideris interessant i l’ofereixis a la teva audiència. Hi ha diferents maneres d’aplicar tècniques de curació per oferir aquesta informació. Tingues en compte que no es tracta només de compartir informació existent, sinó de contextualitzar-la. Pots fer-ho així:
- Comentaris personals sobre com el contingut s’aplica a les tendències o necessitats actuals del sector.
- Resums i extraccions de les idees clau dels articles més complets.
- Citacions d’especialistes per reforçar la idea que s’està donant a conèixer.
- I sempre els enllaços a les fonts comentades.
Com crear un impacte significatiu en el teu sector
La curació de continguts per a nínxols de mercat requereix una personalització profunda. Com més coneguis les necessitats de la teva audiència i més especialitzades siguin les teves fonts d’informació, millor podràs crear contingut que sigui altament rellevant i d’alt valor. Aquesta estratègia permet crear relacions més estretes amb audiències concretes, establir-te com un expert en el teu sector i oferir solucions valuoses que ajudin els teus lectors a prendre decisions informades i adaptar-se a les novetats del seu àmbit d’interès.