fbpx

Com transformar informació en coneixement útil amb curació de continguts estratègica

Estem envoltats d’informació. Cada dia estem exposats a articles, gràfics, notícies, opinions, estudis, vídeos, que ens arriben a una velocitat que sovint ens desborda. No podem seguir tota l’actualitat i a més, llegir molt no vol dir que sapiguem molt. No tenim temps de processar-ho. En aquest article exploro com la curació de continguts ens pot ajudar a filtrar, entendre i aplicar la informació per transformar-la en coneixement útil, rellevant i que puguem utilitzar a favor del nostre negoci.

Informació vs. coneixement: què els diferencia realment?

Tots els continguts que llegim per internet. No només les publicacions a xarxes socials, sinó també newsletters o articles a webs són informació. Són dades, fets, etc. Es podria respondre amb “què és?”.

En canvi, el coneixement és la interpretació que en fem del que estem llegint, d’aquesta informació, i com l’apliquem en el nostre dia a dia. Es podria respondre amb “per què” ho fem servir o “com” podem aplicar-ho.

Un exemple de com podem utilitzar la informació per generar coneixement podria ser: una empresa rep un informe on s’explica que el 60% dels joves compra a través d’Instagram shopping (informació) i ho aplica creant una línia de productes que només es pot aplicar via aquesta aplicació (aplicar el coneixement).

La curació de continguts com a pont entre informació i coneixement

La curació de continguts no serveix només per tenir contingut per publicar a les xarxes socials. La curació el que vol, el seu objectiu, és oferir informació filtrada (segons temàtica, segons unes pautes concretes) per informar, separar el soroll del que realment és important i poder generar coneixement, amb la detecció de pautes, tendències, etc.

Quan una empresa fa curació amb una mirada estratègica, pot:

  • Detectar tendències emergents
  • Comparar punts de vista del sector
  • Descobrir bones pràctiques
  • Entendre millor el seu públic
  • I, sobretot, prendre millors decisions

Com pots transformar informació curada en coneixement?

Pots rebre moltes newsletters amb informació, pots llegir molts articles, però si no apliques el que llegeixes, si no n’extreus les conclusions, no ho transformaràs en coneixement. I com ho pots fer?

Filtra la informació amb un objectiu clar

No tot el que és interessant et pot fer servei o encaixa amb l’estratègia que estàs seguint. Abans de curar un contingut, pregunta’t:

  • Quin problema vull resoldre?
  • Quina decisió haig de prendre aviat?
  • En quin aspecte del negoci vull millorar?

Posem el cas que siguis una botiga de roba i t’interessa saber com evolucionen els hàbits de consum sostenibles. Els articles, estudis i posts que parlin sobre consum responsable, sostenibilitat (tant en moda com en altres sectors), seran les teves lectures habituals.

Organitza i interpreta les dades

Llegir i llegir molt està bé. Guardar-ho amb captures de pantalla o notes desparremades, ja no. Hi ha moltes eines que t’ajudaran a poder guardar amb un ordre i classificació tot el que llegeixis: Notion, Trello, Excel…

Però no et quedis només amb l’arxiu. Quan ho guardis, deixa notes sobre el que has detectat a l’article, el que t’ha cridat l’atenció i analitza patrons.

  • Hi ha una tendència que es repeteix?
  • Hi ha algun insight que et sorprèn?
  • Com encaixa això amb el que tu ja sabies?

Detectes que es parla del benestar físic i l’autocura des d’un altre vessant: no es tracta d’operar o fer-se petits retocs estètics, sinó de cuidar-se amb tractaments més naturals. Com ho pots adaptar a la teva clínica d’estètica? Pots explorar tractaments facials amb productes naturals i comunicar-ho al blog o Instagram com a resposta a aquesta nova demanda.

Comparteix i contrasta

Una curació ben feta pot nodrir no només les teves decisions, sinó també les de tot l’equip. Quan comparteixes el contingut afegint els teus comentaris o resums i idees clau que has detectat, estàs generant coneixement compartit.

Aquest procés el pots fer amb els teus seguidors, convertint-te en un referent informatiu o amb el teu equip, per poder generar més coneixement.

Un correu mensual amb resums i els links de diferents articles i estudis sobre la creativitat en el treball compartit amb el departament de recursos humans pot ajudar a implementar un nou sistema de treball a l’oficina. Aquest simple gest pot ajudar el teu equip a aprendre més de pressa, estar al dia i aplicar millores de forma col·laborativa.

Revisa, ajusta i torna a començar

El cicle no s’acaba: la curació de continguts és un procés viu. Cal tornar a revisar allò que has guardat, veure què ha funcionat, què ha canviat i ajustar el focus de les pròximes cerques. També, si tens articles que has guardat en la teva base de dades que no has utilitzat i que veus que ja no serveixen, fes neteja.

Conclusió: curar continguts no és guardar, és aprendre i aplicar

La curació de continguts pot semblar una activitat secundària, però quan la fas amb un objectiu estratègic, es converteix en un motor de creixement.

Per a qualsevol PIME, convertir informació en coneixement és la clau per evolucionar, innovar i anticipar-se als canvis del mercat:

  • Anar més enllà del soroll digital
  • Donar sentit a què llegeixes
  • Inspirar accions concretes
  • I créixer de manera més intel·ligent com a marca o projecte

No es tracta de saber més, sinó de saber què fer amb el que saps.

Vols començar a aplicar-ho?

Et puc ajudar a:

  • Crear una plantilla per documentar coneixement curat
  • Fer un sistema senzill per analitzar i compartir idees dins del teu equip
  • O definir objectius concrets per a la teva pròpia estratègia de continguts

Escriu-me i comencem a transformar informació en coneixement realment útil.

Leave a reply

Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.